OMBYGGNAD AV MANGELRUM TILL KANSLI

OMBYGGNAD AV MANGELRUM TILL KANSLI FÖR

BRF SICKLAHUS STARTAR PÅ TORSDAG DEN 10 JUNI

Arbetet kommer att pågå på vardagar mellan 07.00 – 17.00.

Vissa arbeten kommer att innebära att högre ljud och vibrationer men startar då kl. 08.00.

Toaletten i tvättstugan kommer under tiden att vara avstängd.

Arbetet beräknas vara klart till 15 juni.

Övriga delar av tvättstugan berörs EJ av ombyggnaden.

Golven i hallen och korridorer ska målas om och det kommer att ske i augusti. Exakt tid när meddelas senare.

Ansvarig är PW Bygg, Peter West 070 – 421 05 44

Arbetsledare Mikael Landucci 070 – 4210783

Med vänliga hälsningar          Styrelsen Brf Sicklahus

Sortera soporna rätt i soprummen

Nu måste vi hjälpas åt och sortera soporna rätt i soprummen! Annars kommer föreningens kostnader att öka. Tyvärr är det så att många soprum missköts. Färgburkar ställs in, byggavfall lämnas, osorterade påsar läggs i grovsoporna, ej ihopvikta kartonger ställs i soprummen,etc etc Detta bidrar till att vi får straffavgifter från renhållningsföretagen. I de trivsel och ordningsregler som alla medlemmar har accepterat och lova att följa framkommer tydligt hur sorteringen ska gå till. Om inte detta sköts av var och en får vi betydligt högre kostnader. Idag kostar renhållningen ca 650 000:- för vår föreningen. Har ökat med nästan 100 % de senaste 4 åren. Och detta på grund av att dels soporna är felsorterade och att kommunen tar ut högre avgifter för osorterade sopor såsom hushållsopor och grovavfall.

Vi vill kräva att var och en följer reglerna. Läs igenom dessa. Har du frågor så återkom.

Det kommer att bli möjligheter att sortera plast och plåtburkar. Kärlen är beställda.

Avfallshantering
a) Föreningen källsorterar avfallet; soprum för hushållssopor, glas
och tidningsinsamling finns placerade på gården i anslutning till varje hus.
Vänligen respektera indelningsordningen, hushållssopor respektive
tidningar, av miljöhänsyn.
b) Se till att soppåsarna är väl förslutna så att inte matrester
sprids i sopkärlet.
c) I föreningens 4 grovsoprum för bl.a kartonger/wellpapp,
elektronik-/ elavfall och ljuskällor finns mellan alla hus.

Byggavfall, miljöfarligt avfall ex. bilbatterier, färgburkar får INTE ställas i soprummet. Se kommunens regler för hantering av farligt avfall.
d) Kartonger och wellpapp ska vikas ihop i minsta möjliga storlek.
Obs. Om du fyller behållarna med kartonger och wellpapp som inte är
nervikta, får förening onödiga kostnader.

Förråd för uthyrning

Föreningen Brf Sicklahus har ett antal förråd för uthyrning.

2 kvm förråd i trapphus. Låg dörr ca 150 cm. Ingen el. Inga hyllor.

Finns på Sickla Strand 19, 27, 47,49,55,59,67,73,75,78,84,86.

Hyrs ut årsvis och endast till medlem i Brf Sicklahus. Årshyra 1.000:- per år inkl. moms.

85,5 kvm Förråd i källaren Sickla strand 17. Med ståldörr. Finns ström och vatten. Ingen inredning. Hyrs ut årsvis. Årshyra 55.575:- per år inkl. moms.

Kontakt Christer Andersson som är ansvarig i styrelsen för lokaler. Tel. nr. 0708-61 05 95. Eller per mail till styrelsen@sicklahus.se

Nytt förråd för trädgårdsredskapen på Sickla Strand 70 – 88. Nytt mangelrum i tvättstugan.

Trädgårdsredskapen för gården Sickla Strand 70 – 88 har flyttats till ett separat förråd inne i grovsoprummet. Där finns nummera alla gemensamma, borstar, skottkärra etc.

Det innebär att tvättstugan inte ska användas förvaring av trädgårdsredskap.

Samtidigt ska det monteras ögglor för att kunna låsa fast barnvagnar i hallen in till tvättstugan. Mangeln kommer att flyttas ut i gången och där kommer även bord ställas upp för vikning av tvätt.

Det gamla mangelrummet kommer att tömmas. Planen är att rummet ska användas som kansli för föreningen då vi flyttar ut från Atlasvägen.

Det kommer ofta klagomål att denna tvättstuga inte städas efter varje pass. Vi ber alla att sköta detta. Om föreningen ska ombesörja städningen så ökar våra kostnader.

Nyhetsbrev februari – mars 2021

Här kommer ett nyhetsbrev där vi i styrelsen vill informera om det som ska hända det närmaste året och vara till hjälp för er medlemmar. Tips och information på sådant som kan bidra till ett trivsammare boende.

Klicka på länken så kan du läsa hela nyhetsbrevet, som delas ut på söndag den 28 feb till alla hushåll.

Cykelställ och krokar i cykelrummen

Det pågår en i februari och mars upprustning av cykelrummen för att skapa mer plats för cyklar.

Samtidigt inventerar vi om det kan skapas flera inomhusplatser för cyklar.

Mer information kommer.

Som det tidigare har informerats är entréförråden på Sickla Strand till för barnvagnar, rullatorer, rullstolar och i mån av plats för cyklar.

Inga andra personliga tillhörigheter ska förvaras där. Vi ber alla att ta bort sina personliga tillhörigheter som exempelvis takboxar, skidor, ved, grillar, tändvätska pulkor, etc.

Skötseltips för lägenhet

Här har vi samlat skötseltips som du som boende behöver för att ta hand om din lägenhet och utrustningen i den.

Några av de viktigaste delarna som du som boende behöver sköta på egen hand är dina fönster, rengöra din ventilation, sköta brandsäkerheten i form av brandvarnare, rengöra din golvbrunn och rengöra ditt vattenlås. Här hittar du instruktioner för hur du går tillväga.

https://www.hsb.se/stockholm/bo-i-hsb/bo-i-bostadsratt-eller-hyresratt/skotseltips/

Inbetalning av avgifter och hyror till föreningen

Nya rutiner och aviseringar avgifterna och hyrorna

Eftersom föreningen bytt till ny ekonomisk förvaltare kommer inbetalning av avgifter och hyror aviseras under april. Avgift och hyra för april har inte dragits för dig som har autogiro och ni som får avier har ännu inte fått dessa delats ut.

Alla kommer att få avier för inbetalning utskickade. Det kommer att skickas ut nu under kommande veckan. Dessa avier kommer att vara för april, maj och juni. I samband med utskicket kommer du att få mer information om hur du kan skaffa autogiro, e-faktura mm.

Om du har en digital brevlåda, glöm inte att kolla även där.

BRF Sicklahus byter ekonomisk förvaltare och tillsätter ny teknisk förvaltare

Från och med den 1 april kommer HSB Stockholm att vara ny ekonomisk förvaltare och från den 1 juni ny teknisk förvaltare. Vad innebär det för dig som medlem att HSB blir ekonomisk förvaltare?

Kansliet på Atlasvägen 61 kommer i fortsättningen inte att vara öppet för personliga besök utan kommer att användas för fastighetsskötare, styrelsen och våra entreprenörer.
HSB kommer att ta emot alla ärenden som har med; hyror, avgifter, mäklarkontakter, överlåtelser, panter, nyckel och brickbeställningar, kontrakt för parkeringsplatser, hyreskontrakt för lokaler och förråd etc.
HSB Kund- och Medlemsservice nås på telefon 010-442 11 00
Måndag, tisdag, onsdag och fredag 08.00 – 16.30. Torsdagar 08:00 – 18.00.
De nås också genom kontaktformuläret på www.hsb.se/stockholm/kontakta.
Där finns tillgång till det mesta som rör boendet såsom avier, betalningshistorik, avtal och bostadsinformation.

Felanmälan ska som tidigare skickas till RUBIN som är Sicklahus fastighetsskötare.

  • Anmäl via kontaktformuläret: Felanmälan.
  • Dagtid ring RUBIN Fastighetsservice på telefon 08-744 26 01.
  • Jourtid mellan kl. 16.00–07.00 samt helger, vid akuta fel, där fara föreligger att felet orsakar större skada om det inte åtgärdas ring 08-25 66 62. I annat fall vänta med felanmälan till närmaste vardag och kontakta RUBIN Fastighetsservice på telefon 08-744 26 01.

Här kan du läs mer om ändringarna i infobladet som delats ut.